Pages

Tuesday, October 12, 2004

Siri Ramadhan 5

Ramadhan sudah hampir menjengah. Perbaiki niat dan berazamlah!
Siri 5

Apakah petanda mereka yang berjaya menjalani ibadah puasa dengan cemerlang? Ini satu soalan yang relevant. Kalau kita lihat suasana hari Raya maka kita akan mengatakan bahawa sebahagian besar umat Islam berjaya menjalani ibadah puasa berdasarkan kepada kegembiraan yang tergambar pada wajah masing-masing di pagi raya dengan pakaian serba baru dan penuh bergaya. Semua orang bergembira dan gembira adalah petanda bahawa mereka telah berjaya.

Begitu 'gembira'nya mereka sehingga mereka pusing satu kampung menziarahi sanak dan taulan dari pagi sehingga senja. Masuk hari raya kelimapun tak habis rumah rakan-rakan diziarahi. Begitu gembira dan asyiknya mereka dalam kegembiraan itu sehingga mereka samada meninggalkan sembahyang atau menangguhkannya (qada' kononnya). Begitu juga gembiranya mereka sehingga bertandang ke rumah 'bakal mertua' dengan pasangan masing-masing berdua-duan berpimpin-pimpin tangan. Sampai ke rumah 'bakal' disambut mesra oleh keluarga 'si anu'- berkenal-kenalan dan bermesra. Begitu gembiranya mereka sehingga tidak lagi menjaga adab-adab dan batas-batas percampuran lelaki dan perempuan. Mereka hias tubuh badan mereka dengan pakaian mengikut fesyen terkini tanpa memperdulikan had-had yang dibenarkan oleh syara' dalam soal menutup aurat. Mereka juga bergembira menonton rancangan-rancangan Hari Raya tanpa memikirkan samada ianya bersesuaian dengan adab dan akhlaq Islam.

Memang benarlah hadis Rasulullah saw. "Untuk orang yang berpuasa dua kegembiraan iaitu sewaktu berbuka (Hari Raya) dan sewaktu mereka mengadap Tuhannya".

Kegembiraan yang diluahkan oleh sebahagian besar masyarakat pada hari ini sangat jauh dari kegembiraan yang dimaksudkan oleh hadis Rasulullah saw di atas. Hari Raya atau Eid Fitr adalah hari di mana umat Islam dirayakan kerana telah menjalani satu bentuk ibadat yang dengan penyempurnaan ibadah itu mereka kembali kepada fitrah mereka yang asal. Apakah dia fitrah manusia yang asal? Iaitu kembali berubudiah atau beribadah kepada Allah dalam ertikata yang sebenarnya. Dengan menjalani latihan intensif Ramadhan jiwa manusia dididik untuk mengengkari kehendak-kehendak nafsu yang tidak bersesuain dengan apa yang telah digariskan oleh syara'. supaya manusia dapat memanfaatkan latihan ini dengan maksimum maka Allah swt telah membelenggu para syaitan pada bulan tersebut Dengan berpuasa manusia menyatakan kesetiaan yang tidak berbelah bagi kepada allah swt. Dengan menjalani ibadah puasa manusia berikrar untuk taat hanya kepada Allah swt. Ibadah puasa menguatkan jiwa manusia supaya iltizam dengan batas-batas (hudud) Allah swt. Jiwa manusia akan menjadi lembut untuk melaksanakan segala perintah Allah swt dan sebaliknya tegas di dalam mengawal diri dari melanggar apa-apa yang menjadi laranganNYA.

Mereka yang berjaya menjalani ibadah puasa ini akan keluar dengan 'keterampilan' yang lebih baik di sisi Allah swt. Ibadah puasa membentuk dirinya untuk menjadi muslim dalam ertikata yang sebenarnya. Dia akan menjadi lebih peka dengan tuntutan deen dan tidak akan mempermudahkan segala peraturan deen. Dia akan mendirikan solat serta tidak akan meninggalkannya. Dia akan menjaga batas-batas aurat dan pergaulan serta menjauhi 'zina' dengan menutup semua pintu-pintu ke arahnya. Dia akan menjauhi semua yang telah diharamkan oleh Allah swt baik dalam soal diri dan hartanya. Dia akan memerhatikan semua urusan hidupnya agar ianya berjalan menurut apa yang dikehendaki oleh Allah swt....dan dia akan berusaha melaksanakan semua tuntutan iman ke atas dirinya....termasuk da'wah dan jihadnya.

Inilah pada pandangan kita petanda mereka yang berjaya menjalani ibadah puasa dengan cemerlang.

No comments: