Pages

Tuesday, July 18, 2006

Draf ucapan dasr PKZ1. cont..

2. Belia di Sebalik Tabir Seerah

Andai kita menyingkap tabir seerah, maka kita akan dapati bahawa pendukung, pemikul dan pelopor risalah Islam kebanyakkannya terdiri daripada golongan belia. Berikut adalah petikan beberapa ayat Al-Quran yang bersangkutan dengan hal ini, yang dimulai dengan kisah pemuda Ashabul Kahfi (penghuni gua):

‘Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar, sesungghunya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahkan buat mereka dengan hidayah petunjuk.’

(Al-Kahfi: 13)

Al-Quran turut menceritakan tentang kisah seorang pemuda bernama Ibrahim:

Mereka berkata: “ Kami dengar ada seorang pemuda yang mencela berhala-berhala ini yang bernama Ibrahim”.

(Al-Anbiya’: 60)

Di dalam ayat yang lain, kisah seorang pemuda bernama Ismail yang sanggup bekorban turut dirakamkan Allah di dalam kitab yang mulia:

‘Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimipi bahawa aku akan menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu...!” Anaknya menjawab: “Wahai ayahku, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu, dengan izin Allah, ayah akan mendapati aku daripada orang-orang yang sabar.”

(Al-Saafat: 102)

Satu lagi kisah yang boleh dijadikan tauladan adalah keteguhan iman seorang pemuda bernama Yusuf dalam menangkis segala godaan yang menduga:

‘Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara daripada apa yang perempuan-perempuan itu ajak aku kepadanya...’

(Yusuf: 33)

Inalah antara contoh para pemuda hebat yang pernah lahir dalam sejarah manusia. Mereka jualah yang akhirnya membawa perubahan kepada kaum mereka. Mereka adalah golongan yang selayaknya mendapat bantuan Allah, lantaran kegigihan dan keikhlasan mereka untuk menegakkan syiar-Nya dalam kehidupan.

Generasi belia hari ini adalah harapan umat. Ini termasuklah kita yang hadir pada hari ini hendaklah menyedari bahawa tanggungjawab membagunkan umat yang sedang dibuai mimpi indah, dan memperjuangkan risalah-Nya adalah tergalas di bahu kita. Sememangnya tugas ini amat berat, dan pastinya menagih pengorbanan yang bukan sedikit. Lebih-lebih lagi dalam menghadapi tribulasi yang hebat pada alaf ini. Maka, adakah generasi belia pada hari ini telah benar-benar bersedia dan mempersiapkan diri untuk memikul amanah ini?

3. Pemerkasaan Karisma Zon 1.

*Point ini dan seterusnya hanya akan dikongsi pada hari kejadian, InsyaAllah.

No comments: