Pages

Friday, August 20, 2004

Yang majoriti

Tegerak pulak hati untuk menulis menganai apa yang aku baca dari Al-Quraan ketika usrah sebentar tadi. Ia mengenai kisah Talut dan Jalut. Aku bukanla ustaz nak menafsir Al-Quran tapi kita masih lagi boleh mengatahui maksud ayat melalui Quran tafsir (Tadabbur). Rujuk Surah Al-Baqarah 246 - 251.

Kisah ini berlaku selepas kewafatan Nabi Musa a.s.. Ketika itu Bani Israil meminta Nabi mereka melantik seorang raja agar megetuai mereka untuk pergi berperang di jalan Allah. Lantas Nabi mereka menjawab kalau Allah wajibkan kamu berperang kamu pula tak mahu berperang. Tapi Bani Israil ini tetap bertegas bahawa mereka sanggup berperang. Jadi Allah pun mewajibkan perang, tapi hanya sebilangan kecil sahaja yang ikut. Setalah itu Allah melantik Talut sebagai raja bagi Bani Israil. Tetapi ramai pula yang membantah sebab Talut ni seorang yang miskin dan tak berharta. Kira tak layak la nak memerintah Bani Israil sebab tak kaya. Nabi mereka pun jawabla bahawa Allah telah melebihkan Talut dengan ilmu pengatahuan yang luas dan kekuatan tubuh badan. Untuk menguatkan lagi bukti yang talut ini telah dipilih menjadi Raja, Nabi mereka pun menyatakan akan datang sebuah peti yang berisi ketenangan Allah dan harta peninggalan keluarga-keluarga Nabi Musa dan Harun (ulamak menafsirkan ianya adalah kitab Taurat). Peti tersebut pula akan dibawa oleh malaikat sendiri.

Setelah semuanya terbukti maka Talut pun menjadi raja. Talut pun mula membawa bala tentera Bani Israil untuk memerangi Jalut dan bala tenteranya. Ketika dalam perjalanan untuk berperang, Talut memberi amaran supaya jangan meminum air sungai yg mereka akan seberangi melainkan hanya satu cedukan tangan. Siapa yang melanggar perintah bukan dari kalangan mereka. Tapi malangnya hanya sebilangan kecil saja yang ikut arahan, yang lain semuanya dah tak tahan kehausan. Maka setelah menyeberangi sungai, orang-orang yang minum lebih-lebih ni cakap dah tak larat nak pergi perang pulak dah. Tinggalah sedikit sahaja yang masih mahu pergi berperang. Mereka yang meneruskan perjuangan menyatakan bahawa telah banyak bukti menunjukkan golongan yang sedikit menewaskan golongan yang ramai dengan izin Allah.

Apabila peperangan dengan Jalut dan tenteranya bermula mereka pun berdoa pada Allah mohon kesabaran, kekuatan pendirian dan kemenangan. Akhirnya mereka berjaya mengalahkan tentera Jalut. Nabi Daud a.s lah yang membunuh Jalut. Ketika itu Nabi Daud a.s masih muda lagi.

Pengajaran yang kita boleh ambil daripada ayat tersebut, ialah orang yang hendak berbuat kebaikan ini memang tidak ramai. Cuba kita lihat suasana sekeliling kita, bukankah lebih ramai yang suka membuat perkara-perkara maksiat dan dosa. Berapa ramai sangat lelaki yang berani berdakwah dan berapa ramai sangat golongan Hawa yang sensetif dengan aurat mereka?? Nak buat baik pun segan

Memang biasala orang lebih suka pada yang majoriti. Cuba bayangkan dalam kelas pensyarah / cikgu mahu memilih ketua kelas. Katakan ada 2 calon. Kemudian kita pulak tak kisah pun siapa-siapa pun yang jadi..kira tak de standla ni, tapi mesti pilih jugak salah seorang. Bila sesi angkat tangan bermula mesti kita lihat kawan-kawan yang lain dulu, kalau ramai orang tu la yang kita pilih jugak. Sudah menjadi lumrah yang majoriti lebih disukai.

So kepada rakan-rakan ku yang rajin berdakwah, janganlah rasa lemah melihat bilangan kita yang sedikit, yakinlah pada janji Allah. Teruskan usaha. Tingkatkan amalan. Kalau tak de la orang yang menjalankan amal ma'ruf nahi mungkar....alamatnya kiamatla dunia ini. Sedikit... no problem.. kalau banyak...lagi bagus. Allahu'alam

No comments: