Pages

Tuesday, August 24, 2004

Ustaz Singapore

Malam tadi sekali lagi aku tak turun kelas silat. Ini dah kira hatrick ni. Macam mana nak ambik SRP. Bukan tak nak turun tapi malam tadi memang tak boleh lepaskan peluang untuk berjumpa dengan seorang ustaz yang bermakna dalam hidup aku. Ustaz ini memang banyak berjasa terutama dalam mebimbing batch aku ketika sekolah dulu, maklumla batch budak nakal, keras kepala, degil dan yang sama waktu. Hampir 5 tahun tak jumpa, memang sukar untuk berjumpa pun kerana sekarang ini dia bekerja di Singapura. Kebetulan dia ada sedikit kerja di KL untuk beberapa hari. Ustaz yang aku maksudkan ialah ustaz Jamaluddin Abd Wahab. Turut hadir ialah beberapa rakan aku yang satu batch iaitu, Hisyam (buat dekat rumah hisyam di Gombak), Kaab, Taqi, Hadi, Naim, Hakim dan Haziq. Sambil makan-makan sikit sambil berbual dan berkongsi pengalaman. Untuk member2 aku yang tak hadir tentu nak tau apa ustaz Jam buat sekarangkan. Sejak di ke Singapura pada tahun 2000 dia bekerja di Masjid Assyakirin di Jurong. Kemudian dia berkahwin dengan orang Singapura dan menetap di Tampines. Untuk sekian waktu dia berulang-alik dari tempat tinggal dan kerja. Katanya agak jauh jugak jarak Tampines dan Jurong tu. Satu ketika, kebetulan ada kekosongan jawatan di Masjid Ghufran di Tampines. Jadi dia bekerja di masjid itu sehingalah sekarang sebagai Imam Eksekutif. Pergh ada class bunyi jawatannya tu. Kalau kat sini panggil tok imam je hehe. Dia pun terlibat dengan Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS). Sekarang ini dia kata rezeki dia bertambah murah kerana dapat jadi PR Singapura. Hmm aku pun tak tau apa benda tu. Tapi dengar mcm bagus jugak tu.
Kami pun berbual-antara satu sama lain dan ustaz pun banyak memberi nasihat. Sempat juga ajukan soalan-soalan agama terutama bab fiqh memandangkan Ustaz pun dulu belajar di Madinah. Satu lagi berita baik, Kaab juga akan mengikut jejak langkah ustaz Jam ke Madinah 7hb 9 ni. Syabas dan tahniah Kaab. bukan senang nak terpilih belajar di Madinah ni. Bila nak balik baru teringat terlupa bawa kamera :( Okla itu jela coretan aku pagi-pagi buta ni. Ada rezeki kita buat gathering besar-besaran dengan us Jam lagi. Hmm nak buat kat mana ek.? Singapore ke? hehe banyak duit.

No comments: