Pages

Wednesday, December 01, 2004

Bagaimana menentukan waktu solat

Aku ada satu tips yang menarik untuk dikongsi bersama. Tips untuk tentukan waktu solat ni dapat dari Selamat Pagi Malaysia. Tips ni amat berguna bagi Muslim yang hendak ke luar negara terutama kawan2 aku yang studi kat oversea tu (jangan suka2 nak tinggal solat!!).

Bagaimana menentukan waktu solat:

  1. Tentukan pukul berapa matahari terbit dan terbenam. Cara paling mudah bertanyakan pada orang tempatan di situ. Sesetengah surat khabar dan majalah tempatan ada maklumat ini.
  2. Waktu Solat Subuh adalah sebelum matahari terbit. Jadi solat boleh dilakukan sejam sebelum matahari terbit.
  3. Waktu Solat Zohor pula antara terbit matahari dan terbenam matahari. Sebagai contoh sekiranya matahari terbit pukul 6 pagi dan terbenam pukul 6 petang maka watu Zohor adalah pada pukul 12 tengahari.
  4. Waktu Solat Asar pula antara waktu solat Zohor dan waktu terbenam matahari. Katakan Zohor pukul 12 tengahari dan matahari terbenam pukul 6 petang maka waktu solat Asar jatuh pada pukul 3 ptg.
  5. Untuk solat maghrib pula waktunya berlaku apabila terbenam matahari dan akan habis dalam sejam kemudian. Selepas itu boleh la pula menunaikan solat Isya'.

Ingat la tips ni mana la tau kena pergi Korea ke Rusia ke atau tempat2 yang susah nak jumpa orang Islam. Satu lagi nak gambarkan Islam ini mudah dan praktikal cuma kita je yang lalai dan ambil mudah. Nanti diri sendiri jugak yang merana.

No comments: