Pages

Friday, December 31, 2004

Tiada apa yang kekal

Inalillahi wainna Ilaihiraji'un...inilah ungkapan yang paling sesuai apabila musibah melanda (jgnla sebut masyaAllah.. tak sesuai). Terkejut bukan. Malaysia yang dikatakan selamat dpd bencana gempa bumi tak semena-mena dilanda ombak besar atau pun digelar Tsunami akibat gempa bumi di Sumatera. Malah impak bencana ini pun sungguh dahsyat. Sayu hati apabila melihat begitu ramai angka yang terkorban, mayat bergelimpangan seakan-akan sampah sarap. Lalu terpaksa dikambus begitu saje bagi mengelakkan penyakit menular. Ramai juga yang hilang ahli keluarga dan harta benda. Rata-rata negara yang terlibat menyatakan tidak bersedia untuk menghadapi Tsunami ini kerana tidak pernah berlaku di negara mereka sebelum ini termasuk negara kita sendiri.
Alhamdulillah kita terselamat dpd bencana alam ini (yang duk baca blog ni tentula selamatkan hehehe). Mujur negara kita tidak terjejas teruk berbanding negara lain tapi kesannye tetap ada. Aku setuju beno dgn PM kita (Pak Lah) supaya sambutan tahun baru dibatalkan dan digantikan dengan muhasabah dan doa selamat. Bila fikir balik tak keterlaluan kalau aku kata "bagus jugak kalau berlaku bencana alam mcm ni tiap2 hujung tahun... hehe". Bukanlah itu yang aku harapkan tapi yang lebih penting bencana sebegini sepatutnya boleh membuka mata kita seluas-luasnye untuk mengambil iktibar dan pengajaran. Tiada apa yang kekal di muka bumi ini, itulah janji Allah. Tiada apa yang boleh menjamin keselamatan kita, melainkan Allah. Boleh tgk balik artikel aku yg bertajuk "Ish! ruginya kalau tak mahu bertakwa". Harus diingatkan di sini apabila bencana melanda, orang Islam juga turut tidak terlepas. Ini ada disebutkan dalam Al-quran tapi aku dah tak brape ingat surah mana dan ayat mana. kena cek balik nanti. Kenape ye...tak cukup takwa ke? Bukan sebab tak cukup takwa tetapi disebabkan orang Islam sudah ramai yang lupa akan tanggungjawab mereka sebagai khalifah. Malah yang menyedihkan sudah ramai yang hanyut di buai sifat cintakan dunia. Yang ada ilmu Islam hanya guna untuk diri sendiri tak nak ajar anak bini atau org yg terdekat. Ramai orang nak buat amal makruf, derma sana derma sini, tabung sana tabung sini. Tapi bila bab nahi mungkar bak orang hindustan kata "nahii he, nahii" kalau ada pun sikit sgt yg nak buat. Al-Quran sudah tidak menjadi rujukan utama lagi. Solat pun dah tak tentu hala. Nak buat pun sudah rasa susah. Kemudian kerja-kerja dakwah mula ditinggalkan. Dakwah sudah dianggap tidak penting dan hanya dilakukan oleh ustaz2 dan ustazah2 je.
Ish..banyokla kalau nak dilistkan. Yang penting pokok pangkalnye diri sendiri. Dalam diri kita ini ada satu pintu perubahan. Tiada siapa yang boleh membuka pintu itu melainkan diri sendiri. Janganla bersikap reaktif, hanya betindak atau berubah disebabkan keadaan sekeliling tapi jadilah proaktif iaitu kita berubah menjadi baik bukan sebab orang lain atau keadaan sekeliling tapi kita faham dan kita sendiri yang suka memilih untuk jadi beriman dan bertakwa. Ingatlah Allah tidak memerlukan kita tapi kita yang memerlukan Allah. Kalau kita tak mahu pikul tanggung jawab sebagai khalifah Allah untuk menegakkan syiar Islam maka siap sedialah untuk digantikan dengan kaum yang lebih baik. So masa muda ni la digunakan untuk mencari ilmu yang boleh mendekatkan diri kepada Allah supaya lebih mudah untuk berdakwah. Bukannye masa untuk bercintan dan asmara dana. Masa kat dunia ni singkat je..kat syurga nanti banyak masa nak becintan ke, main game ke, tido ke, dan jangan lupa pulak kat neraka pun baaanyak masa. Pilihlah!
p/s: penulisan ini bertujuan memperingatkan diri penulis sendiri (Astaghfirullah aku pun banyak kelemahan lagi) dan dikongsi bersama pembaca. no heart feeling aa. Dlm kepala ni terpikir lak nak menulis tentang tahun baru bertajuk 'Masihi dan Hijriah'. hmm tp ingat kena tido gak la kang lambat lak pegi keje.

No comments: