Pages

Tuesday, January 18, 2005

Cerita minggu lepas. Temuduga memang menduga

Dua Minggu lepas aku telah menyibukkan diri aku dengan persediaan AGM dan temuduga kerja. Alhamdulillah AGM di Shah Alam berjalan dgn baik sekali dan jawatan sebagai SUA telah aku lepaskan. Kebutalan minggu lepas jugak aku dipanggil untuk temuduga sebagai Account Manager di salah sebuah IT Consultant di Shah Alam. Hehe pelik bukan, budak IT kena panggil interview utk post Account Manager tuh. Tapi sebenarnye tak pelik sebab bila dikecilkan sikit jawatan tu, kerja banyak tertumpu kepada sales and marketing dan tujuan dia nak kan budak IT sebab bisness berkaitan system integration so mestila perlukan orang yang Knowladgeable in IT dan boleh explain dgn baik kepada client. Satu lagi senang nak buat presentation guna flash ke photoshop ke. Anyway the problem is, this company not Islamic. Company mat salleh. Mula-mula seronok gak aku menjawab soalan dia dengan penuh confident in english lak tu tapi bila bab client dia pulak cerita apa yang perlu dibuat. Dia tanya aku ni merokok ke? ok lagi la soalan tu tapi lepas tu dia boleh tanya aku, minum ke? pandai menyanyi ke?? Dah sudah..dlm hati aku dah mula rasa lain macam nak marah pun ada. Dah ditulis dalam resume aku yg aku ni orang Islam. Ohh aku telupa zaman sekarang ni ramai dah orang Islam tp sama je mcm org bukan Islam. Boleh tonggang tanpa rasa gerun dengan azab Allah. Cerita bab gaji memang lumayan, antara rm1800-rm2200 + komisyen bisness + kereta + handphone + eluan perjalanan + elaun hiburan (elaun hiburan..tak tahan..boleh gi disko beb). Pergh tak ke lumayan tu untuk seorang fresh graduate macam aku ni. Aku pun macam tak pecaya entah betul ke tidak. Inilah yang selalu orang kejarkan kemanisan dunia yang sementara. Bagi aku banyak lagi punca rezeki yang halal dan berkat aku boleh cari. Bukan orang yang bagi kita rezeki tapi Allah. Itu lah pergantungan yang perlu kita faham. Last sekali dia cakap kat aku suruh tunggu dalam seminggu dan aku cakap kat dia balik "Thanks for given me this opportunities, I hope you success in your business Sir". Makan dalam tak hehehe. Mungkin diorang pun tak nak pilih aku sebab aku tak minum arak. Hmm tapi bila difikirkan balik aku sepatutnya kena lebih berani menegakkan penderian aku dan apa yang aku percaya. Tapi aku seperti becelaru dan mula tidak tenang apabila terperangkap dengan soalan sedemikian. Tak pe, pengalaman baru yang aku terima. Ni pun first time kena interview kerja. Nampaknya aku masih ada kekurangan dari segi keberanian untuk berdebat ngan orang yang kononnya lebih tinggi pangkat di dunia ini. Macam mana nak berdakwah ni din???...kena baiki lagi. sharpen your saw!!

No comments: