Pages

Wednesday, June 22, 2005

Enjoy my job

Dah masuk 3 bulan aku bekerja di eNCoral. Setakat ni memang puas hatila kerja kat sini. Mmg sesuai la nak mulakan kerjaya setelah tamat belajar. hehe tak confirm pun lg tamat kat uniten tu. Baru je lepas hantar tesis. Result final year project pun blom kelua lagi. Pagi tadi aku pegi KL Hilton ada Oracle Technology day. Hari ni la first time aku naik ERL dari pejabat kat Bdr Tasik Selatan hingga KL Sentral. Fuiyo boleh jagun la kejap. Ada komuter tp saje gatal nak naik ERL. Mahal lak pulak tambang. Beza rm3.90 drp komuter. Tapi cepat sampai.. puas hati. Dlm KL Hilton dok denga org oracle cerita pasal technology oracle. Ada yang menarik tp ada gak yang bosan sampai tetido. Biasala aku mana leh denga lecture lama sgt. Tapi time makan la paling best. 3 kali makan di KL Hilton. Betambah ngantuk aku bila dah kenyang. Pada hari ni gak ada demo server xSeries IBM di IBM Plaza. Tak leh nak pegi sebab aku dah confirmkan dulu dgn Oracle. Org IBM pun baru call aku semlm mana la nak dan. Tu la keje sampingan aku yang syok. Pergi seminar Oracle la, Talk IBM la, tak pun SunMicrosystem. Semuanya atas jemputan sama ada exclusive atau open dan biasanya buat kat hotel best-best sekitar KL. So keje yg sebena-benanye yang aku buat adalah lebih kepada buiness dan consultation. Tapi aku lom layak lagi la utk di panggil consultant but that's my dream one day. Still training with my Bos. Requirement untuk keje ni must have good knowladge in IT and good comunication skill. Awal-awal lapor diri dulu Bos ada tanya aku sama ada aku nak ke bahagian teknikal sahaja atau technical but not to deep plus business. Pening gak aku nak pilih. At last aku pilih gak dgn business sekali sebab mmg cita2 aku sejak kecil lagi nak jadi businessman hehe, tapi dok minat ke IT pulak. Pada mulanya aku mmg tak tau la apa benefit masuk line business ni, sekali bila dah masuk bulan ketiga ni baru Bos bagi tau apa faedah yang aku dapat dgn masuk line ni. Setiap projek yang aku close, aku akan dapat 2.5% komisyen. Ini takkan dapat kalau aku keje teknikal sahaja. Ada lagi benefit2 lain tp tak mo ceritala. Rahsia! Kerja ni mmg banyak cabaran tapi aku anggap ia satu peluang. Cuma aku risau kalau Allah kaburkan hati aku dengan dunia. Nau'zubillah jgnla aku jadi seorg yg wahan (cintakan dunia).

Hadis Nabi S.A.W, di riwayatkan oleh Abu Daud:
Maksudnya: Daripada Thauban r.a bahawasanya Rasulullah s.a.w pernah bersabda: hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka. Maka bertanya salah seorang sahabat Baginda: Apakah kerana bilangan kami yang sedikit pada masa itu wahai Rasulullah? Lalu baginda s.a.w menjawab: bahkan kamu pada waktu itu ramai sekali tetapi seperti buih di lautan dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu dan Allah akan mencampakkan kedalam hati kamu penyakit "WAHAN". Bertanya sahabat: apakah al-Wahan itu ya Rasulullah? Baginda s.a.w menjawab: cintakan dunia dan takutkan mati.

No comments: